Auto’s hebben niet alleen de basisfunctie om snel en gemakkelijk van de ene plaats naar de andere te komen, maar zijn voor velen van ons ook een gezinslid geworden, dus het is geen verrassing dat we ze de best mogelijke behandeling en het best mogelijke onderhoud willen geven. Het is vrij gebruikelijk voor een autoliefhebber om extra geld te investeren in het verbeteren van de prestaties boven de fabrieksnormen, wat ook bekend staat als “tuning”. Verbeteringen betekenen meestal het opvoeren van het motorvermogen, wat weer extra ingrepen vereist om de auto in staat te stellen de extra paardenkrachten te ondersteunen. In het volgende artikel ontkrachten we de meest voorkomende mythes over tuning.
Als tuning goed zou zijn voor mijn auto, dan zou het al in de fabriek gedaan zijn
De fabriek maakt tal van compromissen in het ontwerpproces. Fabrieken volgen het principe van standaardisatie om een optimaal evenwicht te bereiken tussen investering en kwaliteit, dus stoppen ze hetzelfde aggregaat, met bepaalde aanpassingen, in een groot aantal modellen. Dit betekent niet dat tuning slecht is voor uw auto, het is alleen zo dat het voor de fabriek niet kostenefficiënt genoeg is om zich toe te leggen op fijnafstelling. Het is aan de autobezitters om te zien of ze tevreden zijn met de fabrieksinstellingen of dat ze het beste uit hun auto willen halen.
Tuning verkort de levensduur van de motor
Meer pk’s betekent meer stress voor alle eenheden van het aggregaat en meer slijtage van de bewegende delen. Dit betekent echter niet noodzakelijk dat tuning de levensduur van de motor zal verkorten. Als tuning correct wordt uitgevoerd, zal het geen andere gevolgen hebben voor de motor dan dat het de prestaties ervan verbetert.
Tuning kan de garantie op uw auto ongeldig maken
Veel auto-eigenaren zijn bang om hun auto’s te tunen terwijl ze nog onder de garantie vallen en dit is heel begrijpelijk als tuning wordt gedaan door een particulier bedrijf. Echter, als tuning wordt gedaan door de fabriek tuner of een erkende tuner, uw garantie is veilig. De autofabrikant kan alleen verantwoordelijk worden gehouden voor de ingrepen die door de fabriek of de erkende partner zijn gedaan.
Tuning betekent een hoger brandstofverbruik
Dit is ook een mythe over het wijzigen van de fabrieksinstellingen van de motor. Met de juiste tuning met behulp van kwaliteit nokkenassen en motorkleppen kunt u meer pk’s krijgen en minder brandstof verbruiken.
Tuning grenzen met illegaal
Volgens de wet op de verkeersveiligheid is verandering alleen mogelijk voor persoonlijk gebruik en in gevallen “wanneer de revisie de veiligheid van het voertuig, de technische cultuur en de uitvinding kan verbeteren, d.w.z. het mogelijk maken om specifieke activiteiten uit te voeren waarvoor het voertuig niet specifiek is gemaakt”, zoals bijvoorbeeld het tunen van raceauto’s.
Motorvoertuigen en aanhangwagens, alsmede de inrichtingen, assemblages en uitrustingen daarvan, die afzonderlijk of in serie worden geproduceerd of gerepareerd, moeten worden geharmoniseerd met de uniforme technische eisen van de homologatieregelgeving, hetgeen betekent dat het voertuig de technische keuring en tests op veiligheids- en ecologiekenmerken moet doorstaan.
Als u zich niet wilt afvragen of de wijziging in overeenstemming met de wet is uitgevoerd, kunt u de tuning het beste laten uitvoeren door een aanbevolen en gekwalificeerde deskundige met jarenlange ervaring.
Recent Comments